Terug naar: Publicaties

Bouwen, niet houden

Door redactie op 06-03-2007

De overnamehausse onder de babyboomers mag dan volop in de aandacht staan, er zijn ook jonge ondernemers die hun bedrijf te koop aanbieden. Dat heeft alles te maken met een nieuwe generatie met nieuwe ideeën en een andere ondernemersgeest. De gewoonte dat ondernemers hun hele carrière verbonden blijven aan hun bedrijf,wordt al lang niet meer door iedereen overgenomen. Pionieren, bouwen en weer verder gaan: een nieuwe manier van ondernemend zijn. Jan Roza:“Die uitdaging, iets nieuws beginnen en dat tot een succes brengen, dat is wat mij de ultieme voldoening geeft. Ik ben een bouwer en niet zozeer een houder.”

Jan Roza Jan Roza van JJ Products (35) is een geboren ondernemer. Hij bezat al meerdere bedrijven voordat JJ Products in het leven werd geroepen. Het bedrijf dat gevestigd is in Rhenen, is gespecialiseerd in de verkoop van kerstpakketten, relatiegeschenken en promotions. Roza: “Die kerstpakketten houden ons een jaar lang bezig. Op het moment dat de feestdagen voorbij zijn, gaan we ons meteen oriënteren op de volgende kerst: beurzen bezoeken, nieuwe pakketten samenstellen en alle voorbereidingen treffen. In de zomer begint namelijk de verkoop alweer.” Roza bouwde de zaak op met zijn vrouw Jeanet. Beiden waren al die tijd meer dan fulltime actief in het bedrijf. “Op een bepaald moment kwam er uitbreiding in het gezin en was het voor mijn vrouw niet langer mogelijk om al haar energie in JJ Products te steken. Tegelijkertijd belandde het bedrijf in een rustiger vaarwater. De organisatie was stabiel, we hadden een goed marktaandeel bereikt, processen waren gestroomlijnd. De volgende ontwikkeling die voor de hand lag was groei, met alle verantwoordelijkheden en werkzaamheden van dien. Maar juist op de vooravond van die nieuwe levensfase van ons bedrijf, realiseerde ik me steeds meer dat ook ik meer tijd met mijn gezin wilde doorbrengen. Bovendien ben ik een bouwer en niet zozeer een houder.”

Jan en Jeanet spraken veelvuldig over de toekomst van het bedrijf. “Dat deden we tijdens het werk, maar ook als we samen op de bank zaten of thuis bezig waren. JJ Products was tenslotte al die tijd ons leven geweest. In het verleden had ik al eens eerder een bedrijf gerund en verkocht, dus ik wist wat de mogelijkheden waren. We hakten al snel de knoop door: we zouden het bedrijf verkopen. Frans Verbeek van Diligence kende ik uit mijn netwerk. We nodigden hem en nog een andere adviseur onafhankelijk van elkaar uit om hun visie te horen. Vanaf het begin wisten we zeker dat we deze verkoop niet in ons eentje wilden regelen. Daarvoor hadden we de verkeerde pet op. Als verkopende partij ben je emotioneel betrokken. Objectiviteit, deskundigheid en oprechte belangenbehartiging vonden we gelukkig in Diligence.” Samen met Frans Verbeek werd een uitgebreide inventarisatie gedaan, een vraagprijs vastgesteld en een informatiememorandum opgesteld.

Willem Wolffgramm (46), eigenaar van Hojas, specialist in horecadisposables en seizoensdecoraties, was rond dezelfde tijd op zoek naar een manier om zijn bestaande aanbod uit te breiden met een productenrange die tot synergie en kruisbestuiving binnen zijn bedrijf zou leiden. Ook Wolffgramm is trouwens een bouwer en geen houder. Hij is een van de oprichters van Diligence. Toen Diligence eenmaal draaide, trok hij zich terug en begon weer wat anders. Toeval of niet, na een uitgebreide selectie door Diligence ontvingen Jan en Jeanet drie geïnteresseerde kandidaten voor de overname van hun bedrijf. Met Willem klikte het meteen. Jan Roza: “Na de kennismaking gingen we al snel over op de onderhandelingen. Er was een wederzijds goed gevoel. Want hoewel we afscheid gingen nemen van ons bedrijf, wilde dat nog niet zeggen dat de volgende eigenaar er maar wat mee kon gaan doen. De toekomst van het bedrijf moest gewaarborgd worden. Bij Willem hadden we het gevoel dat JJ Products in goede handen zou zijn.” De daadwerkelijke onderhandelingen gingen in de laatste weken van 2006 van start. Jan: “Frans Verbeek handelde onder ons mandaat. Het was te druk in het bedrijf om tijd vrij te maken voor de onderhandelingen. We maakten daarom duidelijke afspraken, zodat Frans echt spijkers met koppen kon slaan.” Willem: “Ook ik had vanzelfsprekend mijn eigen adviseur. We spraken op een ochtend met elkaar af op het kantoor bij Diligence en voor de middag waren we eruit. De onderhandelingen waren stevig, maar de stemming bleef altijd positief. We hadden allemaal de intentie om tot een deal te komen.”

'Jonge ondernemers kiezen voor pionieren'

Inmiddels is de overname achter de rug en is Willem Wolffgramm 100 procent eigenaar van JJ Products. Desondanks hebben Jan en Jeanet Roza nog geen afscheid genomen. Willem: “Ze hebben mij in de afgelopen weken al enorm geholpen bij het leren kennen van het bedrijf. Samen met mij zullen ze nog een hele jaarcyclus op het gebied van kerstpakketten doormaken. Daarna is het afscheid definitief en gaan we zelfstandig verder. De komende periode zullen we gaan gebruiken om die kruisbestuiving tussen Hojas en JJ Products te laten opbloeien.” Bij Jan Roza kruipt het bloed waar het niet gaan kan. Tegelijkertijd met het voornemen om JJ Products te verkopen, besloot hij op zoek te gaan naar een nieuwe activiteit als zelfstandig ondernemer, want het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Naast de uren die hij nu nog besteedt aan de begeleiding van Willem, heeft zijn speurtocht naar nieuwe business alle aandacht. Jan: “Ik ben alweer begonnen met bouwen. Die uitdaging, iets nieuws beginnen en dat tot een succes brengen; dat is wat mij de ultieme voldoening geeft.”

Frans Verbeek van Diligence over deze overname: “Deze case bewijst dat overnames niet alleen bij de ‘oude’ generatie ondernemers aan de orde zijn. Er is een groep jonge ondernemers die voldoening haalt uit het opbouwen van een bedrijf en het vervolgens verkoopt om weer iets nieuws te gaan beginnen. De betrokkenheid van deze ondernemers is er niet minder op, hun beleving is echter vaak wel anders. Omdat ze relatief kort verbonden zijn aan hun bedrijf, zijn ze rationeler. Emotie heeft minder de overhand. Het feit dat Jan en Jeanet mij een mandaat voor de onderhandelingen hebben gegeven, bewijst dat.”

Bron: RED•HOB Landelijk 0207 06-03-2007 16:59 Pagina 3
Tekst: Miriam Swaans Fotografie: Guy Ackermans




Print deze pagina    Stuur door per e-mail

Reageer op "Bouwen, niet houden"

 Naam*
   
 E-mailadres* (wordt niet gepubliceerd)
   
 Website (voorbeeld: http://www.uwsite.nl)
   
   
Houd mij via e-mail op de hoogte van reacties
   
Neem de code uit de bovenstaande afbeelding over om verder te gaan
   

Terug naar: Publicaties

BOBB

Diligence is met een aantal gecertificeerde leden verbonden aan de Beroepsorganisatie voor Specialisten in Bedrijfsoverdracht (BOBB).

Contact informatie

Diligence
Kerkewijk 117
3904 JB Veenendaal
E -mail: info@diligence.nl
Tel: 088 - 0550 350
Fax: 0318 - 507 426

Kantoren in:
- Almere
- Amsterdam
- Baarn
- Overveen (bij Haarlem)
- Roermond
- Veenendaal
- Zwartewaal (bij Brielle)