Terug naar: Publicaties

Gezocht: suikeroom en/of andere ingang tot bolwerk business angels

Door redactie op 17-07-2011

Door Anne Marije Elekan, Amsterdam
pagina 8, 21-02-2011 © Het Financieele Dagblad

Met een biertje in zijn hand vond Eugène Kuipers dit najaar zeven business angels bereid te investeren in zijn start-up Dutch Learning Company. De bijeenkomst, inclusief barbecue, werd georganiseerd door De Investeerders Club, een van de tweeëndertig business-angelsnetwerken in Nederland. Voordat Kuipers (37) bij De Investeerders Club terechtkwam, sprak hij met zes andere informals. ‘Uiteindelijk gaat het om een persoonlijke klik. Die is sneller gevonden op een netwerkbijeenkomst.’

Investeerdersnetwerken zijn in opkomst, zegt Harry Helwegen. Helwegen is voorzitter van koepelorganisatie Business Angels Netwerk Nederland, die naar schatting 2300 particuliere geldschieters representeert. ‘Investeerders komen er onderling steeds makkelijker voor uit wie ze zijn.’ Bovendien investeren business angels tegenwoordig vaker in groepjes.

Als ondernemer met een investeringsvraag is het dus zaak het bolwerk van informals binnen te dringen. Maar lukraak je plannen mailen aan een investeerder heeft zelden effect, zegt startkapitaalspecialist Nils de Witte. Veel actieve investeerders lezen alleen de plannen die zij via zogenoemde gatekeepers ontvangen; golfvrienden of andere investeerders. De Witte: ‘Laat je dus altijd bij een investeerder introduceren.’

Business-angelsnetwerken doen precies dat; ze introduceren ondernemers aan investeerders. Het aantal investeringen dat daadwerkelijk via een netwerk tot stand komt, is klein; de leden van BAN bemiddelden in 2009 in 109 deals. Toch vormen de netwerken voor ondernemers een goed startpunt in de zoektocht naar risicokapitaal.De Witte: ‘Vergelijk het met daten; je maakt wat avances maar vindt zelden meteen je grote liefde.’

Ieder netwerk heeft zijn eigen methode om tot een match te komen. Van een-op-eengesprekken tot netwerkevenementen en van een zakelijke aanpak waarbij het bedrijfsplan centraal staat tot een persoonlijke benadering waarbij juist de ondernemer het vuur na aan de schenen wordt gelegd.

Nebib was er in Nederland als eerste bij. Het netwerk werd in 1994 opgericht en wist in de begintijd jaarlijks tientallen ondernemers aan investeerders te koppelen. Met de komst van de andere netwerken liep dat aantal terug; nu vindt Nebib jaarlijks voor ongeveer 10 van de 350 bedrijfsplannen een investeerder. Volgens oprichter Ben Lacor zijn de meeste ondernemers die zich bij hem melden niet klaar voor risicokapitaal. ‘Ze hebben vaak mooiere dromen dan plannen.’

In de loop der tijd werd de aanpak van Nebib daarom persoonlijker. Lacor: ‘Je zult ons geen standaardlijst voor een bedrijfsplan zien doornemen. Liever laten we de ondernemer zijn plannen van een afstand bekijken. Krijg je dan laconieke antwoorden als "ach, hij hoeft maar twee ton neer te leggen", dan weten we voldoende.’

Tiin Capital hanteert een zakelijkere aanpak. Ingestuurde bedrijfsplannen worden middels een vast plan beoordeeld. Een bedrijfsbezoek en due diligence worden daarin niet overgeslagen.

Tiin ontstond twaalf jaar geleden uit een groep informele investeerders. ‘We zitten direct op het geld’, zegt partner Willem van den Berg. ‘Dat maakt ons slagvaardiger dan andere intermediairs.’ ‘Het geld’ staat in dit geval voor de € 35 mln ingelegd door ruim vijfhonderd investeerders.

De snelheid van Tiin is fijn voor ondernemers die op zoek zijn naar duidelijkheid. Tegelijkertijd staan de investeerders zelf een stuk verder van de ondernemer af. Waar informals normaal gesproken niet alleen een zak met geld inbrengen, maar ook actief met de ondernemer meedenken, verloopt het contact tussen Tiins entrepreneurs en geldschieters hoofdzakelijk via de intermediair.

Kleinschaliger van opzet is De Investeerders Club. Initiatiefnemer Martijn Blom begon in 2007 participatiemaatschappij Droomzaken. Om kennis te delen met andere investeerders, startte hij kort daarop De Investeerders Club. ‘Geen van de bestaande netwerken was georganiseerd zoals ik dat zou doen.’ Vooral de selectie van angels voor De Investeerders Club wijkt af. Willen investeerders lid worden, dan moeten ze actief op zoek zijn naar proposities. Bovendien worden ze geacht daadwerkelijk acte de présence te geven bij de dealmaking-events.

Dat er bij De Investeerders Club dertig investeerders actief zijn en de investeringsbedragen met gemiddeld € 100.000 aan de onderkant van de markt zitten, weerhoudt ondernemers er niet van hun plan te sturen. Blom: ‘We ontvangen bijna 400 plannen per jaar; dat mag best minder.’

Een uitzondering daargelaten trekken de meeste intermediairs zich terug zodra de deal is gemaakt. ‘Beide partijen moeten immers samen verder’, zegt René Reijtenbagh van Meesters van de Toekomst. Het netwerk, dat zich richt op ondernemers uit de oostelijke provincies, organiseert gesloten matchingsbijeenkomsten. ‘We helpen met de voorbereidingen, maar na de bijeenkomst zit ons werk erop.’

Voor wie liever vrijblijvend in contact komt met investeerders, is er NextStage. Dit netwerk organiseert open borrels en feestjes waar innovatieve ondernemers zowel business angels als venture capitalists en banken tegen het lijf zullen lopen. Een bonte verzameling van groeiers en groeigeld, is het idee.

Maar pas op: helemaal vrijblijvend is het aanspreken van de netwerken nooit. De business-angelswereld is klein en met plannen leuren valt op. ‘Pak je kansen en wees voorbereid op kritische vragen’, is het devies van Eugène Kuipers. Het is niet voor niets dat hij zijn drankje dit najaar zelf liet staan.

Business Angels bolwerken




Print deze pagina    Stuur door per e-mail

Reageer op "Gezocht: suikeroom en/of andere ingang tot bolwerk business angels"

 Naam*
   
 E-mailadres* (wordt niet gepubliceerd)
   
 Website (voorbeeld: http://www.uwsite.nl)
   
   
Houd mij via e-mail op de hoogte van reacties
   
Neem de code uit de bovenstaande afbeelding over om verder te gaan
   

Terug naar: Publicaties

BOBB

Diligence is met een aantal gecertificeerde leden verbonden aan de Beroepsorganisatie voor Specialisten in Bedrijfsoverdracht (BOBB).

Contact informatie

Diligence
Randhoeve 221
3995 GA Houten
E -mail: info@diligence.nl
Tel: 088 - 0550 350
Fax: 0318 - 507 426

Kantoren in:
- Almere
- Amsterdam
- Baarn
- Overveen (bij Haarlem)
- Roermond
- Houten
- Veenendaal
- Zwartewaal (bij Brielle)