Terug naar: Publicaties

Johan Dijkstra nam Cargo Security Systems over

Door redactie op 12-03-2009

Johan DijkstraDijkstra denk minder in techniek en meer in oplossingen voor zijn klanten. Bovendien lonkt het buitenland. ‘Ik ga dit product Europa in kruien.’

Emotie en ratio wisselen elkaar snel af bij onderhandelingen over een bedrijfsovername’, heet Johan Dijkstra ervaren. ‘In het begin zit de emotie vooral bij de verkoper en de ratio bij de koper. De verkoper is betrokken bij zijn bedrijf, terwijl de koper er met de blink van een buitenstaander naar kijkt. In de loop van het traject verandert dat; de koper raakt emotioneel betrokken, terwijl de koper rationeler wordt omdat hij zich realiseert dat het om een hoop geld gaat.’Begin dit jaar nam Dijkstra het bedrijf Cargo Security Systems in Leerdam over. Aan de overname ging een jarenlange zoektocht vooraf. In 2000 zegde hij zijn baan op bij het Ministerie van Financiën, waar hij zich bezig hield met de belastingheffing op auto’s. Na eerst een paar jaar als consultant en interim-manager te hebben gewerkt, ging Dijkstra in 2006 met overnameadviseur Hans Wijnen van Diligence op zoek naar een geschikt bedrijf om over te nemen.

Snelle deal

Dijkstra wilde het liefst een bedrijf in de automotive branche, maar een voorwaarde was dat niet. ‘Automotive bedrijven zijn helaas niet altijd de best florerende ondernemingen. Ik wilde absoluut een goed lopen bedrijf. Op mijn leeftijd heb ik geen zin om nog iets van de grond af aan te moeten opbouwen.’ Een aantal keer kwam Dijkstra dicht bij zijn doel. Hij voerde met vier bedrijfseigenaren gesprekken over een mogelijke overname. Vier keer liepen de onderhandelingen op niets uit. ‘Vervelend’, vindt Dijkstra. ‘Je moet steeds weer bij nul beginnen. “In oktober vorig jaar had hij meer geluk. Via internet werd Cargo Security Systems te koop aangeboden, een bedrijf dat onder de naar Cargo Lock automatische vergrendelingssystemen ontwikkelt voor personenauto’s en vrachtauto’s. Een eerste gesprek met de eigenaar en een bezoek aan het bedrijf overtuigde Dijkstra dat Cargo Secuity Systems de onderneming was die hij zocht. Vervolgens ging het snel. ‘Tussen mij en e vorige eigenaar klikte het meteen. Hij heeft het bedrijf zelf opgericht , zat tegen zijn pensioen aan en wilde alleen verkopen aan iemand volgens hem bij het bedrijf past. De details en de lastige gesprekken lieten we over aan onze adviseurs; wij spraken vooral over de hoofdlijnen. In de tweede helft van november tekenden we een intentieverklaring. Daarin was eigenlijk alles al geregeld. Uiteindelijk hoefden we bij de notaris alleen nog maar de puntjes op de i te zetten. Voor het eind van het jaar was het rond. Al met al heeft hele traject nog geen vier maanden geduurd.’

Europa

De eerste twee weken na de overdracht overlegde Dijkstra nog wel eens met de vorige eigenaar, maar al snel was dat niet meer nodig. ‘De tweede dag na de overname kwam er een vertegenwoordiger op kantoor. De vorige eigenaar was erbij om ons te introduceren; het ging om een vrij grote deal. Ik merkte dat de vertegenwoordiger alleen mij aankeek. Zo snel gaat dat dus, dacht ik.’ Dijkstra streeft naar een jaarlijkse omzetgroei van 7,5 procent. Die denk ij te bereiken door een betere positionering. ‘De vorige eigenaar verkocht het product vooral op de technische eigenschappen. Ik wil in onze marketing duidelijk maken dat wij denken in oplossingen. We verkopen veel aan bedrijven die makkelijk te verhandelen goederen vervoeren, zoals elektronica of kleding. Die zijn minder geïnteresseerd in de techniek van ons systeem, ze willen voorkomen dat hun lading gestolen wordt.’ Ook de werkwijze van het bedrijf verandert. ‘In het verleden reisde onze monteurs het hel land door om op locatie cargo Lock-systemen in te bouwen. Dat doen we niet meer. Alles gebeurt in onze werkplaats in Leerdam, dat is efficiënter. De grootste slag hoopt Dijkstra te maken in het buitenland. ‘Jaarlijks bouwen wij meer dan 750 systemen in. De vorige eigenaar beperkte zich tot de Nederlandse markt. Ik ga dit product Europa in kruien.’




Print deze pagina    Stuur door per e-mail

Reageer op "Johan Dijkstra nam Cargo Security Systems over"

 Naam*
   
 E-mailadres* (wordt niet gepubliceerd)
   
 Website (voorbeeld: http://www.uwsite.nl)
   
   
Houd mij via e-mail op de hoogte van reacties
   
Neem de code uit de bovenstaande afbeelding over om verder te gaan
   

Terug naar: Publicaties

BOBB

Diligence is met een aantal gecertificeerde leden verbonden aan de Beroepsorganisatie voor Specialisten in Bedrijfsoverdracht (BOBB).

Contact informatie

Diligence
Kerkewijk 117
3904 JB Veenendaal
E -mail: info@diligence.nl
Tel: 088 - 0550 350
Fax: 0318 - 507 426

Kantoren in:
- Almere
- Amsterdam
- Baarn
- Overveen (bij Haarlem)
- Roermond
- Veenendaal
- Zwartewaal (bij Brielle)