Terug naar: Publicaties

Niet per se de grootste meer willen zijn

Door intermediair Harry Helwegen op 12-03-2009

12 maart 2009, 10:24 uur | FD.nl

Diligence, intermediair in bedrijfsovernames, heeft tijdens de vroige crisis flinke tegenslag gekend. 'Dankzij de vorige crisis is ons businessmodel absoluut recessiebestendig.'

Bedrijf: Diligence, intermediair in bedrijfsovernames
Opgericht: 1998
Gevestigd: Oud-Beijerland
Medewerkers: 1
Ondernemers: 10 partners, onder wie Harry Helwegen (61)
Omzet: "enige miljoenen euro's"

Harry Helwegen:'In tijden van economische neergang zie je het aantal bedrijven dat in de verkoop staat teruglopen. Ondernemers willen de hoofdprijs voor hun bedrijf, maar krijgen die niet en dus wachten ze. Het is overigens de vraag of dat verstandig is. Eerst zal de economie zich moeten herstellen, vervolgens moet je drie goede jaren kunnen overleggen om een goede prijs te ontvangen. Dan zit je zomaar in 2013 of 2014. Niet iedere ondernemer heeft zoveel geduld.' 'Minder verkopen betekent voor ons als intermediair minder omzet, al krijgen we nu wel meer koopopdrachten binnen. In 2002 hebben we een soortgelijke situatie meegemaakt als nu. De economie stond er slecht voor en ook toen liep het aantal verkoopdeals terug. Tegelijkertijd nam de concurrentie sterk toe. Toen we in 1998 begonnen was ons vak, in het mkb althans, nog tamelijk onbekend, maar de jaren erna kwamen er steeds meer partijen bij. Drempels voor toetreding zijn er niet. Iedereen mag zich overnameadviseur noemen. Vandaar dat er ook zoveel cowboys in de markt zijn.' 'In die tijd was Diligence topzwaar. We hadden een algemeen directeur in dienst met bijpassend salaris, hadden een groot kantoor en gaven een magazine uit met een oplage van 50.000 exemplaren. Daarnaast hadden we te maken met een aantal zwakke broeders in onze organisatie.Diligence is een kostenmaatschap: iedere partner is verantwoordelijk voor zijn eigen klanten en omzet, de kosten worden gedeeld. In onze branche is het belangrijk om een goed persoonlijk netwerk op te bouwen. Opdrachten moeten je worden gegund. Niet iedereen bleek daartoe in staat.

In 2003 hadden we 19 intermediairs, waarvan er 9 - al dan niet gedwongen - ons hebben verlaten. Het gevolg was dat de toch al hoge kosten nog maar over 10 intermediairs konden worden uitgesmeerd. En dat ook nog eens in een krimpende markt.' 'Er zat niets anders op dan flink in de kosten te snijden. Het contract met de algemeen directeur werd niet verlengd, een van de twee dames op kantoor werd ontslagen en we bouwden ons magazine om naar een nieuwsbrief per e-mail. De omvang van onze centrale organisatie rechtvaardigt geen fulltime directeur en we besloten de taken onder de intermediairs te verdelen. Sindsdien treed ik naar buiten als algemeen directeur, anderen zijn verantwoordelijk voor zaken als pr en marketing, opleidingen en systeembeheer.' 'De afgelopen jaren waren goede jaren. De economie groeide hard en het aantal deals nam toe.

Toch zijn we niet in de verleiding gekomen om ineens veel geld uit te geven. We hebben geen gekke sprongen gemaakt. We hebben alleen geïnvesteerd in een mooie uitgave rondom ons tienjarig bestaan, begin 2008.' 'Ook het aantal intermediairs hebben we niet uitgebreid. We hebben nog steeds enkele regio's vacant, met name in het zuiden van het land, maar problemen als destijds willen we nu voorkomen. We kijken niet alleen naar kwaliteit, maar ook of iemand binnen onze cultuur past. Er is een grote saamhorigheid tussen de partners. We kunnen heel serieus vergaderen en vinden kennis delen heel belangrijk, maar tegelijkertijd zijn we een informele club, houden we van het goede leven en hebben we veel plezier samen. Wij hoeven niet per se meer de grootste te zijn, maar wel de prettigste club om bij te horen. Een nieuwkomer moet passen in ons team.' 'Dankzij de vorige crisis is ons businessmodel absoluut recessiebestendig. We hebben maar 1 medewerker in dienst en nauwelijks overheadkosten. Onze inkomsten kunnen nu fluctueren zonder grote gevolgen.'




Print deze pagina    Stuur door per e-mail

Reageer op "Niet per se de grootste meer willen zijn"

 Naam*
   
 E-mailadres* (wordt niet gepubliceerd)
   
 Website (voorbeeld: http://www.uwsite.nl)
   
   
Houd mij via e-mail op de hoogte van reacties
   
Neem de code uit de bovenstaande afbeelding over om verder te gaan
   

Terug naar: Publicaties

BOBB

Diligence is met een aantal gecertificeerde leden verbonden aan de Beroepsorganisatie voor Specialisten in Bedrijfsoverdracht (BOBB).

Contact informatie

Diligence
Randhoeve 221
3995 GA Houten
E -mail: info@diligence.nl
Tel: 088 - 0550 350
Fax: 0318 - 507 426

Kantoren in:
- Almere
- Amsterdam
- Baarn
- Overveen (bij Haarlem)
- Roermond
- Houten
- Veenendaal
- Zwartewaal (bij Brielle)