Terug naar: Publicaties

Opzienbarend onderzoek over bedrijfsopvolging in het kleinbedrijf

Door redactie op 25-08-2007

Deze maand is een opzienbarend onderzoeksrapport verschenen van de Kamer van Koophandel Nederland en de Hogeschool Utrecht over bedrijfsopvolging in het Nederlandse kleinbedrijf (tot 50 medewerkers). Gebaseerd op een representatieve steekproef van 130 ondernemers in deze markt, die hun bedrijf in 2005 en 2006 overgedragen hebben (bijna 2 % van het totaal aantal overdrachten in deze periode), komen de onderzoekers tot een aantal verrassende en soms opzienbarende conclusies. Sommige daarvan staan haaks op de heersende opvattingen en denkbeelden.

Het rapport geeft antwoord op de volgende vragen:

  1. Wat zijn de kenmerken van de overdragende ondernemers en hun bedrijven?
  2. Wat is de reden van overdracht, de overdrachtsduur, de verkregen prijs?
  3. Welke voorbereidingen worden getroffen en hoe verloopt de overdracht?
  4. Welke factoren beïnvloeden de verkoopprijs en de duur van de overdracht?
  5. Zijn er verschillen tussen ondernemers onderling (o.a. leeftijd, opleiding, sexe, type overdracht, reden van overdracht, wel of geen personeel)?

Belangrijkste resultaten van het onderzoek

Over kenmerken en verloop van de overdracht:

  1. Tweederde van de overdrachten heeft niets met het pensioen te maken;
  2. Een overdracht gaat snel: in 6 maanden vanaf de concrete voorbereidingen;
  3. De informatie- en adviesbehoefte piekt in de oriëntatie- en onderhandelingsfase;
  4. Met relatief weinig voorbereidingen is een bedrijf te verkopen;
  5. Personeel is een bepalende factor. Ondernemers met personeel treffen meer voorbereidingen, gebruiken vaker adviseurs en de verkoop duurt 2,5 keer langer;
  6. Bijna de helft van de overdrachten vindt plaats door een management buy-in;
  7. Er vindt nauwelijks boekenonderzoek plaats;

Over kopers en verkoopbaarheid:

  1. Kopers nemen bedrijven over die afhankelijk zijn van de zittende ondernemer;
  2. Zelfs zonder personeel zijn bedrijven overdraagbaar;
  3. Een bedrijf hoeft niet optimaal te presteren om overdraagbaar te zijn;
  4. Kopers lijken bedrijven te mijden met een te kleine klantenkring en achterstallig onderhoud;
  5. Kopers en verkopers kennen elkaar. De overnamemarkt is niet transparant;
  6. Voor bedrijven met weinig concurrenten wordt meer betaald;
  7. De inzet van adviseurs (accountants / boekhouders) en het verkoopkanaal hebben geen invloed op het behalen van de vraagprijs;

Al met al een boeiend rapport om door te nemen. Het rapport is op te vragen bij drs. Lex van Teeffelen, Onderzoeksleider Bedrijfsovername, Kenniscentrum InnBus, Hogeschool Utrecht, e-mail adres: lex.vanteeffelen@hu.nl.




Print deze pagina    Stuur door per e-mail

Reageer op "Opzienbarend onderzoek over bedrijfsopvolging in het kleinbedrijf"

 Naam*
   
 E-mailadres* (wordt niet gepubliceerd)
   
 Website (voorbeeld: http://www.uwsite.nl)
   
   
Houd mij via e-mail op de hoogte van reacties
   
Neem de code uit de bovenstaande afbeelding over om verder te gaan
   

Terug naar: Publicaties

BOBB

Diligence is met een aantal gecertificeerde leden verbonden aan de Beroepsorganisatie voor Specialisten in Bedrijfsoverdracht (BOBB).

Contact informatie

Diligence
Kerkewijk 117
3904 JB Veenendaal
E -mail: info@diligence.nl
Tel: 088 - 0550 350
Fax: 0318 - 507 426

Kantoren in:
- Almere
- Amsterdam
- Baarn
- Overveen (bij Haarlem)
- Roermond
- Veenendaal
- Zwartewaal (bij Brielle)