Terug naar: Publicaties

Waardecreatie: het belang van een dynamisch ondernemingsplan

Door intermediair Robert de Vries op 08-12-2015

Met enige regelmaat word ik gebeld of ik een bak koffie met een ondernemer wil drinken. Hij of zij loopt met het idee om het bedrijf te verkopen of over te dragen en zou graag willen weten wat de waarde van het bedrijf zou kunnen zijn.

 

Die vraag is logisch en snap ik heel goed. Ik vraag de betreffende ondernemer of deze dan het ondernemingsplan kan meenemen, zodat ik een beeld krijg waar het bedrijf de komende 5 jaar naar toe wil gaan, de organisatiestructuur, de markt, de kansen en de bedreigingen voor de komende jaren etc. etc.

 

Aan tafel ontvang ik vaak de jaarrekening van het vorige jaar en een begroting voor het huidige jaar. De ondernemer vertelt dan dat de groei voor de komende jaren minimaal 10% zal bedragen. En dan begint onze interessante discussie. Want waar is dat dan op gebaseerd?

 

Het ondernemingsklimaat is sterk aan veranderingen onderhevig. De wereld om ons heen verandert in razend tempo en voor de klant ontstaan er steeds meer mogelijkheden om zijn behoeften ingevuld te krijgen. Nieuwe technieken zorgen ervoor dat huidige producten sneller, efficiënter, goedkoper en/of beter kunnen worden geproduceerd. Er komt een steeds grotere vraag naar ontzorging, dus bedrijven die diensten aanbieden moeten daarop inspelen en niet vasthouden aan hun huidige manier van werken. Kortom uw businessmodel staat onder druk als u niet meebeweegt.

 

Ik daag ondernemers uit om ieder jaar een ondernemingsplan te maken en zich af te vragen wat de toegevoegde waarde van het bedrijf de komende 5 jaar zal zijn. Dit vertaal je dan naar een actieplan voor de korte termijn, vertaald in een begroting. Zo creëer je steeds waarde voor het bedrijf. Een crisis kan voorkomen worden door steeds vooruit te kijken en ontwikkelingen om te zetten in kansen. Regeren is vooruitzien.

 

Een koper kijkt op precies dezelfde wijze naar een onderneming. Wat kan ik er in de toekomst mee verdienen. Leg dat jaarlijks vast in uw ondernemingsplan, dat maakt uw zaak sterk!

 

Robert de Vries




Print deze pagina    Stuur door per e-mail

Reageer op "Waardecreatie: het belang van een dynamisch ondernemingsplan"

 Naam*
   
 E-mailadres* (wordt niet gepubliceerd)
   
 Website (voorbeeld: http://www.uwsite.nl)
   
   
Houd mij via e-mail op de hoogte van reacties
   
Neem de code uit de bovenstaande afbeelding over om verder te gaan
   

Terug naar: Publicaties

BOBB

Diligence is met een aantal gecertificeerde leden verbonden aan de Beroepsorganisatie voor Specialisten in Bedrijfsoverdracht (BOBB).

Contact informatie

Diligence
Kerkewijk 117
3904 JB Veenendaal
E -mail: info@diligence.nl
Tel: 088 - 0550 350
Fax: 0318 - 507 426

Kantoren in:
- Almere
- Amsterdam
- Baarn
- Overveen (bij Haarlem)
- Roermond
- Veenendaal
- Zwartewaal (bij Brielle)