Terug naar: Publicaties

We volgden onze intuïtie

Door redactie op 03-10-2006

Het zoeken van een goede overnamekandidaat voor je bedrijf is vooral een kwestie van gevoel.  Althans, dat is wat Jos (53) en Wieny (48) Arkesteijn hebben ervaren toen zij uit een behoorlijk aantal potentiële kandidaten hun opvolgers moesten uitzoeken.Wieny:“Soms dacht ik echt: over mijn lijk! We wilden Reset veiligstellen. Het bedrijf en alle mensen die er werken, moeten verder kunnen. En dat is dat gelukt.”

Bijna twintig jaar runde het echtpaar Arkesteijn een allround hard- en softwarebedrijf in Delft, Reset genaamd. Het begon in 1987 met de verkoop van elektronicacomponenten, maar al snel breidde het aanbod uit. Inmiddels is het bedrijf gespecialiseerd in inventarisatie, inrichten, beheren en onderhouden van computernetwerken en in de verkoop, assemblage en reparatie van computers en randapparatuur voor particulieren en bedrijven. Daarnaast heeft Reset een eigen serviceafdeling. Ondanks dat het bedrijf staat als een huis en nog lang mee kan, was voor Jos en Wieny de tijd aangebroken om het bedrijf over te dragen.

Jos: “We deden dit al zo’n twintig jaar en waren toe aan een nieuwe periode in ons leven. We wonen in een prachtige omgeving in Friesland waar we meer van gaan genieten. Ook willen we nog heerlijk samen op vakantie. Maar nog belangrijker is dat mij binnenkort een ingrijpende operatie te wachten staat. We wilden daarom geen risico’s nemen en Reset veiligstellen. Het bedrijf en alle mensen die er werken, moeten verder kunnen. Ongeacht wat er met mij gebeurt. En nu is dat gelukt.”

In november 2005 werden de eerste stappen gezet bij het zoeken van een overnamekandidaat. Wieny: “We wisten van tevoren dat we dit traject niet zelfstandig in zouden gaan. We hadden al eens eerder op eigen houtje geprobeerd het bedrijf te verkopen en dat liep uit op een fiasco. We hadden de situatie niet goed ingeschat. De potentiële koper bracht een bod uit dat hij had afgemeten aan zijn eigen beschikbare middelen.

Hij keek niet serieus naar de waarde van het bedrijf. De omgekeerde wereld als het ware. Daarom ketste het af. Het was een enorme teleurstelling. We wilden dit keer echt een onafhankelijke specialist in de arm nemen, een sparringpartner. Via een kennis werden we geattendeerd op Diligence. Ook op internet hadden we al het een en ander over Diligence gelezen.” Daarnaast hadden Jos en Wieny het geluk dat ook hun accountant het belang inzag van een externe betrokkene. Jos: “Hij zei meteen dat we dat moesten doen. Hij ziet de betrokkenheid van Diligence niet als concurrentie, maar als versterking. Gelukkig maar, want het berekenen van de bedrijfswaarde is heel wat anders dan het opstellen van de jaarrekeningen. Er is een uiterst goede samenwerking geweest.”

De nieuwe eigenaren van Reset, Richard Middelhoff (53) en Michiel de Vlieger (50) staan sinds juni 2006 aan het roer. Zij reageerden op een profiel van Diligence en gingen in december 2005 met Reset in gesprek. Richard: “Het is allemaal zo snel gegaan. Toen we het profiel zagen, wisten we onmiddellijk dat dit bedrijf een perfecte uitbreiding op onze bestaande dienstverlening was. Michiel en ik hebben namelijk ook een bedrijf dat gespecialiseerd is in het detacheren van IT-personeel. We zijn allebei goed bekend in Delft en waren blij te horen dat het om Reset ging, een bedrijf met een uitstekende reputatie.”

Na het eerste contact met Diligence volgde er al snel een kennismaking. Michiel: “Vanaf het eerste moment was er een klik. De sfeer was heel ontspannen. En het allerbelangrijkste, we hadden dezelfde filosofie voor ogen als Jos en Wieny. Reset is Reset en dat blijft zo. Het bedrijf heeft in twintig jaar een naam opgebouwd en daar wilden we absoluut van profiteren. Ook ons andere bedrijf opereert zelfs  voortaan vanuit deze naam. Daarnaast was het personeel een belangrijk onderwerp. We wilden al het personeel erbij houden. Niet om Jos en Wieny een plezier te doen, maar omdat we die kennis broodnodig hebben. We willen de manier van zakendoen handhaven en dat kun je niet zonder de mensen.”

De belangrijkste mensen, de eigenaren, zijn daarom met de verkoop niet meteen van het toneel verdwenen. Michiel: “We wilden niet zo’n rigoureuze overname waar vanaf maandag ineens een wildvreemde de telefoon aanneemt. Het moest geleidelijk gaan, zodat de klanten konden wennen en wij ons de werkwijze van Reset eigen konden maken. Daarnaast leenden ook de informatiesystemen zich niet voor zo’n razendsnelle omslag.”

Dat heeft tot gevolg gehad dat Jos en Wieny nu nog steeds een viertal dagen per week actief zijn binnen het bedrijf. Wieny: “De verhoudingen zijn veranderd. Op papier hebben we hier niets meer te zeggen. Gelukkig speelt hetgeen op papier staat, hier geen rol. Onze verbondenheid met het bedrijf blijft en dus hebben we nog net als vroeger hart voor de zaak. Ons afscheid heeft  als het ware nog niet plaatsgevonden. Aan het einde van dit jaar moet de overdracht geheel voltooid zijn en zullen we volledig terugtreden. Ik vind het moeilijk om nu al te zeggen wat dat met  me zal doen.” Jos: “We gaan Richard en Michiel de komende weken eerst eens in het diepe gooien, want Wieny en ik gaan heerlijk genieten van een welverdiende vakantie.”

Ronald van der Graaf: “Er zijn buitengewoon veel reacties gekomen op het profiel van Reset. Ik had het dus druk met het selecteren van de juiste kandidaten. Jos en Wieny hebben heel wat mensen gesproken. In het begin moet je elkaar aftasten, leren om een potentiële match te herkennen. Dat was niet altijd gemakkelijk, want de eigenaren volgden sterk hun gevoel. Prijs was niet de belangrijkste factor bij de verkoop. De nieuwe eigenaren moesten passen bij Reset en de cultuur en filosofie van het bedrijf handhaven. Naarmate we elkaar beter leerden kennen, werd het eenvoudiger om de juiste kandidaten te selecteren. Toen Michiel en Richard eenmaal in beeld kwamen, werd al snel duidelijk dat we een goed team te pakken hadden. De fysieke overname kende dan ook geen enkele hapering. Het is snel gegaan, in februari was er een kennismaking en op 6 juni vond de overdracht bij de notaris plaats. Een overname uit het boekje, zou ik bijna zeggen.”

Bron: RED•HOB Landelijk 0506 03-10-2006
Tekst: Miriam Swaans
Fotografie: Marco Magielse

 




Print deze pagina    Stuur door per e-mail

Reageer op "We volgden onze intuïtie"

 Naam*
   
 E-mailadres* (wordt niet gepubliceerd)
   
 Website (voorbeeld: http://www.uwsite.nl)
   
   
Houd mij via e-mail op de hoogte van reacties
   
Neem de code uit de bovenstaande afbeelding over om verder te gaan
   

Terug naar: Publicaties

BOBB

Diligence is met een aantal gecertificeerde leden verbonden aan de Beroepsorganisatie voor Specialisten in Bedrijfsoverdracht (BOBB).

Contact informatie

Diligence
Randhoeve 221
3995 GA Houten
E -mail: info@diligence.nl
Tel: 088 - 0550 350
Fax: 0318 - 507 426

Kantoren in:
- Almere
- Amsterdam
- Baarn
- Overveen (bij Haarlem)
- Roermond
- Houten
- Veenendaal
- Zwartewaal (bij Brielle)