HomeBlog: Verkoop een aandelenbelang in je bedrijf en sla vijf vliegen in één klap

Verkoop een aandelenbelang in je bedrijf en sla vijf vliegen in één klap

Blog geschreven door Rob Beeren van Diligence

Het is voor veel ondernemers momenteel crisistijd. Waar de focus nog maar een paar maanden geleden op de groei lag, ligt die sinds het uitbreken van de Corona-crisis – uitzonderingen daargelaten – op overleven. Hoe de komende maanden zullen worden is  onduidelijk, hoe de markt zich daarna zal ontwikkelen weet niemand. Komt er een diep dal en daarna relatief snel herstel of gaat het allemaal veel langer duren? Komt de economie uberhaupt terug op het niveau van vòòr de Corona-crisis? Kortom, onzekerheid alom. En juist dan is creativiteit en ondernemersgeest vereist.

Heb je in je bedrijf voldoende vet op de botten, ben je al stevig aan het innoveren en / of ben je nieuwe kansen aan het benutten, ga daar dan lekker mee door. Dan kun je hier stoppen met lezen.

Maar heeft jouw bedrijf het moeilijk, zie je de toekomst wat zorgelijk tegemoet of werd het toch al tijd voor een andere inrichting van jouw leven als ondernemer, dan is het onderwerp van dit artikel wellicht iets om eens goed over na te denken.

Als jouw bedrijf het momenteel moeilijk heeft, maar in de kern gezond is en zijn plaats in het bedrijfsleven verdiend heeft, denk dan eens na over het aantrekken van een investeerder c.q. het verkopen van een aandelenbelang in het bedrijf.

Je slaat daarmee vijf vliegen in één klap:

  1. het huidige (liquiditeits)probleem wordt opgelost;
  2. de continuïteit van het bedrijf op de langere termijn is verzekerd;
  3. het bedrijf wordt alsnog klaargestoomd voor de beoogde groeiversnelling;
  4. je staat er als ondernemer niet meer alleen voor;
  5. als je wilt kun je rustig toewerken naar je exit.

Natuurlijk is er ook een keerzijde aan dit scenario. Als je de beslissing neemt om een investeerder erbij te halen vanuit zwakte en niet vanuit kracht is je onderhandelingspositie minder en dat kan geld kosten. De hoofdprijs ga je momenteel sowieso niet krijgen, maar als het bedrijf en de potentie van het bedrijf interessant genoeg zijn, hoef je ook niet alles te accepteren. Het is dus belangrijk om helder te hebben waar de kracht en de toegevoegde waarde van je bedrijf zit, om een betrouwbaar en overtuigend toekomstscenario te schetsen en om te onderhandelen vanuit kracht. Ben je in staat om de juiste partner te vinden, die de intrinsieke kracht en potentie van het bedrijf op waarde kan schatten, dan kun je de verkoop van een aandelenbelang in je bedrijf aan deze partij overwegen. Dat kan – afhankelijk van vele factoren en wensen – zowel een minderheidsbelang als een meerderheidsbelang zijn.

Er zijn vele varianten van een dergelijke transactie, maar een aantal basisprincipes is hetzelfde. Deze worden hieronder behandeld:

  • je verkoopt een aandelenbelang voor geld en daartegenover lever je zeggenschap in. De balans hiertussen verschilt per transactie, maar in het algemeen geldt: hoe groter het belang dat je verkoopt, hoe meer je casht en hoe meer zeggenschap je inlevert;
  • de nieuwe partner in het bedrijf (investeerder of strategische partij) is gericht op groei. Die koopt zich niet in om de zaak bij het oude te laten. Grote kans dat uw nu kleinere aandelenbelang in het bedrijf over een aantal jaren meer waard is dan de 100% die u had voordat de partner zich inkocht;
  • zeker een investeerder heeft niet zo veel verstand van uw bedrijf en uw branche als de ondernemer die het bedrijf heeft grootgemaakt. Daarom blijft de ondernemer meestal aan als bestuurder van het bedrijf en wordt hij gefaciliteerd en ondersteund door de investeerder. Die gaat niet op de stoel zitten van de ondernemer, maar hij gaat wel helpen op alle gebieden waar hij verstand van en ervaring in heeft, bijv. het zijn van een klankbord, meedenken, het leveren van groeifinanciering, het weghalen bij de ondernemer van het randgedoe zoals financiën, HR, juridische zaken, verdergaande automatisering enz. De ondernemer kan zich focussen op de taken waar hij goed in is (sales, marketing, productie, innovatie) en laat de rest over aan de investeerder. Bij strategische partijen kan dat anders liggen. Daar dienen dan vooraf goede afspraken over gemaakt te worden;
  • de toetredende partner en de ondernemer maken afspraken over vele belangrijke zaken (zoals investeringen, dividendbeleid, verkoop van het bedrijf etc.) en leggen dat goed vast in een aandeelhoudersovereenkomst, zodat beide partijen weten waar ze aan toe zijn met elkaar;
  • beide partijen maken ook afspraken over de toekomst van de ondernemer bij het bedrijf. Dat kan kort of lang zijn, afhankelijk van wat beide partijen willen. Wil de ondernemer snel weg, dan kan dat; wil hij nog een aantal jaren blijven, dan kan dat ook. En soms wordt de aanblijfperiode open gelaten. Samen met de partner in het bedrijf ga je op zoek naar een passende opvolger (op termijn);
  • altijd worden afspraken gemaakt over de waardering van het resterende aandelenbelang van de ondernemer bij zijn definitieve vertrek uit de onderneming. Vaak op basis van een formule, maar het wordt ook regelmatig overgelaten aan een objectieve en neutrale waardebepaler;

Bottom line is dat je nu een deel van de opgebouwde waarde van het bedrijf kunt cashen, zij het niet tegen de hoofdprijs, om daarna nog een aantal jaren door te gaan als bestuurder in een groeiend bedrijf. Je hebt het dan niet meer alleen voor het zeggen, maar aan de andere kant word je ondersteund door (andere) competente professionals en staat er dan niet meer alleen voor. Sterker nog, je kunt je focussen op de dingen waar je goed in bent en die je leuk vindt. De rest laat je over aan je partner in het bedrijf. En ben je er klaar mee, dan verkoop je de rest van je aandelen aan je zakenpartner tegen eerder overeengekomen voorwaarden en trekt de deur achter je dicht.

Wellicht is nu het moment – al of niet ingegeven door de omstandigheden – om zo’n verkoop van een aandelenbelang te overwegen. Wilt u eens een vrijblijvend gesprek over de diverse mogelijkheden en implicaties, neem dan contact op met een van onze adviseurs: info@diligence.nl of 088 05 50 350