Gezocht: suikeroom. Over business angels en crowdfunding
(auteur: Raymond Sieben. Gepubliceerd in Gemengde Branche, april 2018)
Gezocht: suikeroom. Over business angels en crowdfunding
Herkent u dit? U bent enthousiast en vol vertrouwen bezig met groeiplannen
voor uw bedrijf, maar u komt geld tekort. De bank biedt u niet waar u
behoefte aan heeft en u moet op zoek naar een alternatief, een “suikeroom”
die u het benodigde geld leent. Maar waar vindt u zo’n gulle “gever”?
Particuliere investeerders (business angels) zijn er in grote getallen. Soms
werken ze alleen, maar vaak ook in netwerken. Deze netwerken vormen
weliswaar een goed startpunt op zoek naar risicokapitaal (variërend van
enkele duizenden Euro’s tot miljoenen), maar eenvoudig is dit niet. Net als
een bank zal een investeerder zijn risico’s altijd wegen en rendement
verlangen. Het gaat hierbij meestal om (ex-)ondernemers, die weten wat
het is om te ondernemen. Dit vereenvoudigt de besluitvorming, zeker als
de investeerder bekend is met de sector waarin u actief bent. Maar het is
meestal een moeizame zoektocht naar de juiste match. Transparanter is de
wereld van crowdfunding. In Nederland zijn er vele tientallen aanbieders
actief. De bekendste en grootste is Collin Crowdfund. Collin biedt zakelijke
(groei)financiering voor het MKB aan d.m.v. een lineaire lening via de
crowd. De investeringsbedragen liggen tussen de € 50.000 en € 2,5 mio,
en het gemiddelde leenbedrag bedraagt circa € 210.000. Gemiddeld leggen
114 investeerders dit geldbedrag per project bij elkaar. Ook hier geldt dat
aan een aanvraag een goed plan ten grondslag moet liggen. Elke aanvraag
wordt getoetst op haalbaarheid, risico’s worden gewogen en de
kredietwaardigheid van uw bedrijf wordt beoordeeld. Crowdfunding is voor
het MKB een mooie aanvulling op andere vormen van financiering en soms
een goed en volwaardig alternatief. De gemiddelde rente die u betaalt ligt
hoger dan bij een bancaire financiering (gemiddeld wordt 7% berekend).
Bij Collin betaalt u (bij een succesvolle funding) eenmalig 1,9% van het
leningsbedrag en 0,05% administratie vergoeding per maand. Daarnaast
betaalt u (enkele honderden Euro’s) kosten om het krediet te beoordelen
en de crowdfund actie te publiceren. Dit laatste biedt een aantrekkelijke
toegevoegde waarde op de crowdfund actie: u werft immers niet alleen
investeerders, maar ook ambassadeurs die aan anderen in hun omgeving
vertellen in welk mooi bedrijf zij hebben geïnvesteerd.