HomeHet kopen van bedrijven: Buy and build

Het kopen van bedrijven: Buy and build

Blog geschreven door Raymond Sieben van Diligence

In het vak van koop en verkoop van bedrijven worden veel Engelstalige begrippen en afkortingen gehanteerd: EBITDA, earn out, multiple, LOI, SPA en ook deze: “buy-and-build”. Jargon, soms omdat het vanuit een gewoonte binnen de branche nu eenmaal zo is gegroeid en soms omdat er geen betere, korte Nederlandse benaming bestaat: “koop-en-bouw” klinkt eerlijk gezegd niet. Maar wat is “buy-and-build”? En voor wie is dit interessant? Alleen voor professionele investeerders zoals investeringsmaatschappijen of ook voor de gemiddelde ondernemer?

Bij een “buy and build”-strategie wordt er meestal vanuit gegaan dat het om investeringsmaatschappijen gaat die bedrijven kopen om marktaandeel, omzet en winstgevendheid van een bestaande participatie te verhogen. De koop van het ene bedrijf leidt zodoende tot de koop van een tweede en misschien zelfs derde en vierde onderneming ter aanvulling op en verrijking van het eerste bedrijf. Niet elk bedrijf echter is hiervoor geschikt. Het moet daarbij allereerst gaan om een onderneming met een schaalbaar businessmodel. En er moeten voldoende overnamekandidaten beschikbaar zijn, bij voorkeur in een gefragmenteerde markt. Daar immers zijn niet alleen voldoende target bedrijven, maar valt er door schaalvergroting ook iets te winnen.

De buy-and-build is in feite een manier om het als eerste gekochte bedrijf te laten profiteren van de aansluitend over te nemen bedrijven. Door synergie op het gebied van bijvoorbeeld klanten, productportfolio of het productieproces wordt dan een onderneming gecreëerd die in potentie sterker, beter, veelzijdiger en winstgevender wordt. Bijvoorbeeld omdat cross-selling gerealiseerd wordt of omdat er toegang ontstaat tot nieuwe marktsegmenten. Maar het kan ook zijn dat het kopende bedrijf door de overname een bepaalde technologie verkrijgt en daardoor haar eigen business op een grotere schaal of versneld kan uitrollen. Tenslotte is het ook nog mogelijk dat er een kostenbesparing ontstaat doordat bezuinigd kan worden op dubbele functies of afdelingen. Buy-and-build is kortom een middel om de onderneming sneller van dit soort voordelen te laten profiteren, waardoor het geheel tot een betere en meer succesvolle onderneming kan groeien.

De acquisitie van een of meerdere bedrijven echter is geen sinecure en geen gegarandeerd succes. Aan het op deze manier kopen en vervolgens integreren van bedrijven moet vanzelfsprekend een gedegen plan vooraf gaan. Er moet een duidelijke strategie zijn vastgesteld, waarbij de strategie gericht is op het naar een hoger niveau brengen van de target(s) en op de integratie van de bedrijven. Om dat te realiseren is er bovendien een solide, bekwaam en gemotiveerd managementteam nodig, dat deze strategie succesvol kan uitvoeren.

In mijn praktijk als bedrijfsovernamespecialist bespreek ik deze mogelijkheden ook regelmatig met ondernemers die een stagnatie ondervinden in de groei van hun bedrijf. Indien de acquisitie van een bedrijf ertoe leidt dat bijvoorbeeld expertise wordt vergroot en nieuwe marktkansen ontstaan, dan kan een buy-and-build een interessante optie zijn. Dat is ook het geval indien de acquisitie leidt tot een verbreding van de eigen product-portfolio. Een buy-and-build kàn op eigen kracht gerealiseerd worden, maar veelal is het eenvoudiger om dit in samenwerking met een investeringsmaatschappij te doen. Op deze manier immers kunnen sneller middelen voor overnames worden geworven en wordt financiering van overnames een stuk eenvoudiger. Via deze weg wordt bovendien relevante kennis en ervaring aangaande het bouwen van een grotere organisatie binnengehaald. En “last but not least”: door een investeringsmaatschappij te betrekken komt er een financiële partner aan boord die mede risico loopt én net als de (voormalig) DGA er belang bij heeft om het rendement te laten groeien.

In het verleden groeiden bedrijven vaak door beetje bij beetje omzetgroei toe te voegen. Buy-and-build biedt in afwijking hierop een niet-autonome groeimogelijkheid voor ondernemers die sneller willen groeien én willen cashen.

De 10  bedrijfsovernameadviseurs van Diligence (allen 50 plus) zijn allen partner, ondernemer en gepokt en gemazeld door de meer dan 450 deals die Diligence heeft begeleid. Die begeleiding is bij Diligence altijd van A tot Z verzorgd (van verkoopbeslissing tot transport van de aandelen bij de notaris). De Diligence bedrijfsovernameadviseurs werken voor u samen en in teamverband, maar zullen nooit onderdelen delegeren aan junior professionals. Daar is de verkoop van uw onderneming te belangrijk voor, u kunt het tenslotte maar een keer goed doen.