HomePeter Stitselaar: nieuwe teamlid van Diligence

Peter Stitselaar: nieuwe teamlid van Diligence.

Sinds 1 mei 2019 werkt Peter Stitselaar bij Diligence. Lees hier het interview waarin hij vertelt over zijn keuze voor Diligence, zijn ervaring met DGA’s, bedrijven (ver)kopen en zijn ambities voor de toekomst.

Peter Stitselaar: nieuwe teamlid van Diligence.

Peter Stitselaar is het nieuwe teamlid van Diligence. Hij is 1 mei aan de slag gegaan en dat kunnen we natuurlijk niet geruisloos voorbij laten gaan. Een goede reden voor een interview met Peter over zijn keuze voor Diligence, zijn mooiste momenten en de ambities die hij de komende tijd heeft.

Peter, ik val maar direct met de deur in huis: waarom heb jij je aangesloten bij Diligence?

Vanuit mijn bedrijfskundige achtergrond had ik de afgelopen zeven jaar mijn eigen adviespraktijk. In deze zeven jaar rolde ik steeds meer in fusies en overnametrajecten en specialiseerde ik mij daarin. Toch miste ik als eenling daarbij een aantal dingen – zaken die ik mijn klanten in mijn eentje niet kon bieden. Toen ben ik op zoek gegaan naar een partij waarbij ik mij kon aansluiten.

Aan wat voor zaken moeten we dan denken?

Ik vond het vooral lastig dat ik geen continuïteit aan mijn klant kon bieden. Je zit echt in een intensief traject met een ondernemer en als je dan opeens weg zou vallen, heeft hij of zij daar heel veel last van. Je neemt heel veel verantwoordelijkheid op je als begeleider van zo’n traject, daar moet je zekerheid in kunnen geven. Dat lukt mij niet als ik in mijn eentje blijf.

Daarnaast is het erg belangrijk om een groot netwerk te hebben, zodat je sneller een koper aan een verkoper (en vice versa) kunt koppelen. In een grotere samenwerking beschikken we allemaal over elkaars netwerk en kennis. Dat zorgt ervoor dat we samen veel sterker staan voor onze klanten.

Wat mij na zeven jaar zelfstandig ondernemen ook heeft doen inzien, is dat we in een samenwerking van elkaar kunnen leren. Je collega’s zijn je klankbord. Je kunt sparren met anderen die iets al eerder aan de hand hebben gehad of de frisse blik van een collega gebruiken om de beste oplossing te vinden. Dat is waardevol voor mij en nog belangrijker voor mijn klanten.

Dat zijn belangrijke punten, maar wat jij omschrijft, vind je misschien ook bij andere bedrijven.  Waarom is de keuze op Diligence gevallen?

Begin 2018 ging ik actief op zoek. Ik heb meerdere bedrijven gesproken. Hier heb ik echt de tijd voor genomen: het was belangrijk voor mij om de juiste beslissing te nemen.

Het is uiteindelijk Diligence geworden omdat ik daar het beste gevoel bij had.

Ik kende het bedrijf al van naam. Ze zijn wat dat betreft goed bekend in onze sector. In mijn eerste gesprekken met Harry en Rob werd duidelijk hoe ze werken en wie ze zijn. Goede naam en in meer dan 20 jaar veel ervaring opgebouwd. Die no-nonsense cultuur van Diligence slaat goed aan bij mij: niet te corporate en groot. Lekker toegankelijk.

“Bij Diligence vind ik de goede verhouding van alleen ondernemen en met een groep zeer ervaren specialisten klanten te begeleiden met de koop of verkoop van hun bedrijf.” – Peter Stitselaar

Zijn er klanten die je het meest aanspreken? Oftewel: voor welke klanten werk je het liefst?

Goh, dat is eigenlijk heel divers voor mij. Een directeur-grootaandeelhouder met een bijzondere ondernemers- of levenswens begeleiden, vind ik erg leuk. Neem bijvoorbeeld een bedrijf dat al 100 jaar bestaat en wat aan de volgende generatie moet worden overgedragen. Dat is boeiend, omdat er dan een grote verandering plaatsvindt binnen het familiebedrijf.

Een nieuwe, jonge generatie brengt weer een frisse blik en andere ideeën mee. Dat is goed de onderneming, want dat beweegt daardoor ook mee met de tijd. Hetzelfde bedrijf wordt voortgezet en toch wordt het anders. Dat is mooi om mee te maken.

Ik kan me voorstellen het ene project meer indruk maakt dan het andere. Ervaar jij dit ook zo?

Ik heb ondernemers mogen begeleiden die zowel privé als zakelijk in zwaar weer zaten. Zo was er bijvoorbeeld een ondernemer die te kampen had met ernstige gezondheidsproblemen. Met het bedrijf zelf ging het ook niet zo goed – het stond onder bijzonder beheer van de bank.

Het is geweldig als je een dergelijk project samen met de ondernemer aanpakt en na een paar jaar het bedrijf weer op de rit krijgt. Om het vervolgens verkoopklaar te mogen maken. In dit voorbeeld zijn we daarmee ruim 4 jaar bezig geweest.

Je bouwt een nauwe band op met de ondernemer en je geeft ze dan iets mee voor hun pensioen en een fijne opbrengst. Je blijft echt eeuwig verbonden aan elkaar. Dat gaat veel verder dan de euro’s die daarin omgaan. Het daadwerkelijk kunnen helpen van de ondernemer en zo impact maken op zijn of haar leven geeft mij echt voldoening.

Wat is je mooiste zakelijke herinnering tot nu toe?

Dat zijn er best veel. Het mooiste en meest leerzame is dat ik samen met mijn vrouw zelf een bedrijf voor eigen risico en rekening heb gekocht. Ongeveer vijf jaar geleden sprak ik een ondernemer die tegen zijn pensioenleeftijd aan zat en opvolging zocht voor zijn bedrijf. Het ging om een dertig jaar oude groothandel in hoogwaardige meubels voor scholen en kinderopvang. En mijn echtgenote zocht een nieuwe uitdaging na twintig jaar in loondienst te hebben gewerkt. Zij wilde erg graag het ondernemersavontuur aangaan. Het hele traject van aankoop van dat bedrijf hebben we toen samen gedaan.

Ik heb als koper zelf de waardebepaling uitgevoerd en onderhandeld over de koopsom en het boekenonderzoek uitgevoerd. Vaak laat je dat door derden doen, maar als bedrijfsdeskundige en met de ervaring die ik had, wilde ik dat zelf doen. Het was tenslotte voor eigen rekening en risico. Dat was een ontzettend leerzaam traject. Ik heb zelf gezien hoe het is om aan de kant van de koper te staan en alle spannende momenten te ervaren.

Voor de contracten heb ik een jurist geraadpleegd; het is verstandig om voor sommige zaken een specialist in te zetten. Binnen vier maanden was de deal rond. Mijn vrouw is nu al vier jaar bezig met haar eigen bedrijf. De resultaten zijn goed, maar het belangrijkste is dat zij iedere dag plezier heeft in het werk. Voor mij als overnameadviseur is het erg waardevol om in de schoenen van de koper te hebben gestaan. Het helpt mij om mijn klanten goed te begeleiden.

Wat wil je nog bereiken in je carrière? Wat wil je in ieder geval nog meemaken komende tijd bij Diligence?

Graag wil ik samen met mijn collega’s van Diligence meer naamsbekendheid opbouwen in de markt en hoop ik samen met het team nog vele ondernemers te begeleiden. Mijn drijfveer is het begeleiden van ondernemers bij de verkoop of koop van hun bedrijf, zodat zij zich zorgeloos kunnen richten op hun nieuwe levens- en ondernemersplannen.

Hierbij maakt een specifieke branche of omvang mij niet uit. Juist de variatie tussen kleine en grote bedrijven vind ik gaaf. Veel afwisseling in het werk, van relatief makkelijk tot uitermate complex, dat maakt mijn werk uitdagend en leuk.