HomeRoss Dupont treedt toe tot Diligence

Vanaf november 2018 heeft diligence er een nieuw teamlid bij: Ross Dupont. Reden genoeg om eens kennis met hem te maken, zijn keuze voor Diligence te verduidelijken en over zijn mooiste momenten en ambities te praten.

D: Ross, ik val maar direct met de deur in huis: waarom Diligence?

Afgelopen voorjaar heb ik besloten om op zoek te gaan naar een nieuwe club ondernemende fusie- en overnameadviseurs. Bij mijn toenmalige team miste ik het klankborden binnen mijn specialisme. Met name in de combinatie financieel en strategie. Om de continuïteit van mijn klanten te waarborgen, wilde ik in ieder geval niet alleen verder. Stel dat mij iets gebeurt, dan moet een collega heel makkelijk kunnen inspringen en het van mij kunnen overnemen.

Toen ben ik op zoek gegaan naar partijen waar de mogelijkheid werd geboden om mij bij aan te sluiten. Al snel viel mijn keuze op Diligence: een club met veel ervaring in overnames, waar je zelfstandigheid blijft bewaard. Ik blijf ondernemer en heb toegang tot een berg aan kennis en ervaring van mijn collega’s. Over klankborden gesproken! De sfeer was ook belangrijk; het informele karakter en de samenstelling van het team voelde goed. Ik kwam als eerste met Raymond in aanraking en daarna met de rest van het team. Tot nu toe worden mijn verwachtingen zeker waargemaakt.

D: Voor welke klanten werk je het liefst?

Dat zijn de DGA’s (Directeur Groot Aandeelhouder); echte rasondernemers die beslissingen durven te nemen. Ze hebben iets moois neergezet, omdat ze besloten het anders te doen. Het anders doen kan evengoed met pensioen gaan of wat nieuws ondernemen betekenen. Dat is waar ik bij help. Maar de meeste voldoening haal ik uit trajecten die je van A tot Z mag doen. Als je het hele traject begeleid, krijg je het vertrouwen om mee te kijken in het leven van een ondernemer. Dat maakt het zo bijzonder. Van besluiten dat het roer om gaat, tot het zetten van handtekeningen bij de notaris, een superspannend en vaak ook emotioneel moment. Je bouwt een intensieve relatie met elkaar op; je kent elkaar door en door, vaak zelfs tot in de privésfeer. Met al mijn klanten heb ik nog steeds contact. De klanten met wie ik het hele avontuur aan mag gaan, zijn mijn favorieten.

D: Wat is je mooiste zakelijke herinnering tot nu toe?

Twee jaar geleden heb ik de verkoop van een transportbedrijf begeleid. Het bedrijf bestond 100 jaar en dit was de derde generatie van ondernemerschap. Vanaf kennismaking tot afronding heeft het traject 2 jaar geduurd, dat is ook normaal. Vanaf de opdracht om het bedrijf te gaan verkopen, hebben we alles  goed in kaart gebracht. Het bedrijf was prima georganiseerd, dus de inventarisatie verliep vrij soepel.

De ondernemer gaf aan dat hij twee bevriende ondernemers uit zijn netwerk als eerste de kans wilde geven om het bedrijf over te nemen. Beiden hadden al eerder aangegeven dat ze interesse hadden wanneer hij zou willen verkopen. Na een paar maanden kwam er met geen van beiden een deal tot stand. Toen moest het bedrijf alsnog de markt op. We waren nu al anderhalf jaar onderweg.

Na drie maanden werd de ondernemer ongeduldig en begon hij zich af te vragen of er wel een overnamekandidaat zou komen. Vlak daarna wist ik via mijn netwerk een MBI-kandidaat (Management Buy In) te interesseren voor de overname. Ondanks dat hij geen ervaring in de transportsector had, was hij wel bekend met logistiek en was de ondernemende verkoper erg enthousiast over deze kandidaat. Het bleek voor hem de best mogelijke kandidaat te zijn; het bedrijf zou worden voortgezet door iemand met affiniteit. Jammer genoeg werden we het tijdens de onderhandelingen niet eens. Tegelijkertijd wilde een investeringsfonds wel de prijs betalen die de ondernemer voor het bedrijf wilde hebben. Maar daar had de verkoper, mijn klant, geen goed gevoel bij. Alles zou uiteindelijk dan gaan veranderen; van de naam tot wellicht ook een deel van het personeel. Maar de prijs die deze partij wilde betalen gaf ons de mogelijkheid  de MBI-kandidaat te motiveren zijn bod daarmee te matchen. Uiteindelijk werd de deal met de MBI-kandidaat gesloten op de voorwaarden van de ondernemer. Mijn klant had de koper die hij graag wilde voor de voortzetting van het bedrijf dat door zijn familie was opgebouwd. Mijn klant bleef betrokken bij het bedrijf als adviseur in samenwerking met de nieuwe eigenaar. Je ziet dan hoe een mooie overdracht en goede opbrengst elkaar vinden.

D: Wat wil je nog meer bereiken? Wat wil je in ieder geval nog meemaken de komende tijd?

Veel van dit soort inhoudelijke en inspirerende trajecten. Er zijn zoveel verschillen in ondernemers en markten. Het maakt mij niet zoveel uit hoe groot of uit welke sector klanten komen, zolang we de juiste partijen maar bij elkaar brengen. Geen enkel traject is hetzelfde en geen ondernemer is hetzelfde. Je hebt altijd weer nieuwe leermomenten en een aanpak die om maatwerk vraagt. Uiteraard wil ik bereiken dat de deals die ik nu heb lopen goed worden afgerond en er zich mooie nieuwe kansen voordoen in de toekomst.