Waarde creëren

Blog door Hans Wijnen, Diligence

Begin 2015 belde de DGA van een software ontwikkelbedrijf mij op. Hij wilde zijn bedrijf verkopen en daar eens met mij over van gedachten wisselen. Leuk! De koffie staat altijd klaar en het delen van ervaring is zo’n beetje mijn hobby.

De ondernemer had een erg mooi bedrijf in een nichemarkt. Ooit begonnen met het ontwikkelen van software op een zolderkamer en in 2015 uitgegroeid naar een echt bedrijf met pand en personeel…

En dat was nou net niet de bedoeling.

De ondernemer wilde zijn bedrijf verkopen, want zijn competenties waren niet toereikend om een groot bedrijf te leiden, vond hij zelf.

Natuurlijk was de ondernemer benieuwd naar de waarde van zijn bedrijf.

Toekomstperspectief van het bedrijf

Eén van de allerbelangrijkste aspecten om waarde te bepalen is het toekomstperspectief van het bedrijf. Wat is de toegevoegde waarde van het bedrijf de komende jaren? Waar liggen kansen en wat zijn bedreigingen en beschrijf hoe kan daarmee worden omgegaan? Een ander belangrijk aspect is in hoeverre het bedrijf afhankelijk is van de DGA. Hoe zelfstandiger het bedrijf, des te groter de kans dat het bedrijf zonder hem/haar verder kan, des te meer het bedrijf dus waard is.

In dit geval was de DGA zelf de ontwikkelaar, dus het bedrijf was op dat moment sterk afhankelijk van de DGA. We hebben na ons eerste gesprek er 2 jaar voor uitgetrokken om het bedrijf onafhankelijk van de DGA te maken door ontwikkelaars aan te trekken die zijn werk overnamen. Daarnaast hebben we een goed doortimmerd en onderbouwd strategisch plan gemaakt, waar kandidaat-kopers de conclusie konden trekken dat dit bedrijf een enorm potentieel heeft.

We hebben dit bedrijf dan ook eind 2016 zeer succesvol kunnen verkopen. Kandidaat-kopers stonden in een lange rij. Koper is uiteindelijk een investeringsmaatschappij geworden i.c.m. nieuwe directeur.  De oud-eigenaar is toegetreden tot de Raad van Commissarissen en blijft zo betrokken bij de verdere ontwikkeling van het bedrijf. Het bedrijf is op dit moment zeer succesvol, groeit erg hard waardoor het is verhuisd naar een nieuw bedrijfspand, precies zoals het ondernemingsplan dat had aangegeven.

Adviesgesprek aanvragen?

Hidden
Nieuwsbrief
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.