Succesvolle bedrijfsgroei in de praktijk

Succesvolle bedrijfsgroei in de praktijk

Praktijkcase Interhal en Antea

Dit is een praktijkcase van de manier waarop drie partijen in staat zijn om succesvolle ondernemingen nog verder te laten groeien.

Succesvolle ondernemers met een buy-and-build-strategie hebben om bedrijfsgroei te realiseren altijd extra kapitaal nodig. Daarom zal er op zoek moeten worden gegaan naar externe investeerders die geloven dat met een investering in het bedrijf gezamenlijke groei en rendement mogelijk is. De praktijkcase van Interhal laat zien hoe succesvolle ondernemers nog meer succes realiseren.

Interhal, de wens van verdere groei

Interhal uit Breda is een voorraadhoudende distributeur van (professionele) catering & keukengereedschap,  grootkeukenapparatuur en design keukenmateriaal. Directeur Guus van der Borgt nam het bedrijf in 2009 over en slaagde er met zijn team in om de omzet binnen enkele jaren flink te laten groeien. Een knappe prestatie. Mede aangemoedigd door dit succes had hij in 2017 de ambitie om Interhal verder uit te breiden met een buy-and-build-strategie. Om deze bedrijfsgroei te realiseren waren investeerders nodig die voor het benodigde kapitaal zouden zorgen.

Interhal, Antea en Diligence, een sterke driehoeksformatie

Via Diligence kwam Guus van der Borgt in contact met Robert de Boeck, directeur van investeringsmaatschappij Antea uit Den Haag. Antea richt zich vooral op het MKB. Na verschillende onderhandelingsronden is Antea mede-aandeelhouder van Interhal geworden en zorgde zij voor het extra benodigde kapitaal. Maar wat heeft er nu voor gezorgd dat deze twee bedrijven uiteindelijk met elkaar zijn gaan samenwerken? Natuurlijk moest er een geloof en vertrouwen zijn in het bedrijf, het businessmodel, de aanpak, de ondernemer, het marktsegment, enz. Maar volgens Robert zijn er twee andere belangrijke facetten te benoemen die ervoor hebben gezorgd dat de gesprekken tot een succevolle deal hebben geleid. Allereerst is het bij elke participatie van belang dat er een persoonlijke klik is. Tijdens de gesprekken die Guus en Robert voorafgaand aan de aandelentransactie samen voerden bleek al snel dat ze uit hetzelfde hout waren gesneden, dezelfde ondernemersmentaliteit hadden, allebei gek zijn op voetbal en dat er vooral sprake was van veel onderling respect.

Daarnaast vertelt Robert dat Raymond Sieben, bedrijfsovernamespecialist van Diligence, in staat was zich goed in te leven in beide partijen, zowel zijn opdrachtgever (Interhal) als de investeerder (Antea). “In elk onderhandelingstraject kan er sprake zijn van een tijdelijke impassefase en is het beter als een derde partij zoals Raymond je erop wijst dat je beter even onder vier ogen aan tafel kunt gaan zitten”, is hoe Robert het omschrijft. Geen juridisch getouwtrek, maar vooral de nadruk leggen op het intermenselijke aspect. Dat is de enige manier om er samen goed uit te komen.

“Wat ik waardeer in Diligence?

De korte lijnen, de professionele begeleiding

en het feit dat ik gelijk met de goede partijen aan tafel zat

waarbij Antea er als beste uitkwam”

Guus van der Borgt – Directeur Interhal

Behaalde resultaten

Guus van der Borgt kan zijn dromen voor Interhal verder realiseren en zich de komende jaren richten op mooie bedrijfsovernames om de organisatie verder mee uit te bouwen. Met Antea heeft hij de afspraak om de komende vijf jaar als directeur aan te blijven om de doelen die hij heeft met Interhal te realiseren. Antea participeert met een 50% belang, 20% ging naar een tweede participant en Guus van der Borgt behoudt 30% van de aandelen en blijft het management voeren.

Wilt u het inspirerende verhaal van henzelf horen?

Kijk dan naar deze aansprekende video waarin zowel Guus van der Borgt als Robert De Boeck hun ervaringen delen.

Adviesgesprek aanvragen?

Hidden
Nieuwsbrief
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.